خبرهای ویژه

» رپورتاژ آگهی » منظور از صله ارحام چیست؟ مطالعات اجتماعی درس نهم

تاریخ انتشار : 2023/02/05 - 22:51

 کد خبر: 409
 164 بازدید

منظور از صله ارحام چیست؟ مطالعات اجتماعی درس نهم


  منظور از صله ارحام چیست (مطالعات نهم). صله رحم یکی از توصیه‌ها و ارزش‌های بسیار مهم در روابط بین مسلمانان است که در اسلام به آن به خوبی تاکید شده است. همه ما می‌دانیم که انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که حتی در بطن خود از خانواده به عنوان یک گروه تشکیل می‌شوند. این زندگی […]

منظور از صله ارحام چیست؟ مطالعات اجتماعی درس نهم

 

منظور از صله ارحام چیست (مطالعات نهم). صله رحم یکی از توصیه‌ها و ارزش‌های بسیار مهم در روابط بین مسلمانان است که در اسلام به آن به خوبی تاکید شده است. همه ما می‌دانیم که انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که حتی در بطن خود از خانواده به عنوان یک گروه تشکیل می‌شوند. این زندگی اجتماعی مستلزم رعایت یکسری عادات و آداب اجتماعی است که می‌توان یکی از آنها را صله رحم دانست. در ادامه با ما باشید تا به بررسی بیشتر مفهوم، اهمیت، انواع و اهداف و چرایی این عمل بپردازیم.جوان ایرانی (irjavan.com)

صله رحم چیست؟

صله ارحام چیست؟ در دین اسلام و یا به طور کلی در آداب اجتماعی میان انسان‌ها که معمولا در قالب گروه‌های اجتماعی در کنار هم زندگی می‌کنند، مسئله‌ای وجود دارد که از آن به عنوان دید و بازدید یا صله ارحام یاد می‌شود. با این وجود صله ارحام یا صله رحم را می‌توان یک مفهوم وسیع‌تر (بنا به عقیده سید محمد حسین طباطبایی، مفسر، فقیه و عارف ایرانی) دانست.

در تعریف اینکه صله ارحام چیست؟ باید گفت صله رحم در اصطلاح به معنای رحم و سلوک داشتن با نزدیکان و خویشاوندان است. صله و رحم به ترتیب در واژگان به معنای دوستی و احسان – خویشاوندان و بستگان تلقی می‌شود. در این خصوص باید گفت دین اسلام به تحکیم روابط میان مسلمانان تا حد خوبی اهمیت داده است. چه در یک اجتماع که ما مسلمانان را به دو گروه برادران و خواهران دینی تقسیم می‌کنیم و چه در روابط خانوادگی که صله رحم وضع شده است. صله رحم در دین اسلام یک ارزش الهی است که در بخش بعدی راجع به اهمیت آن بیشتر صحبت می‌کنیم. همچنین در ادامه پاسخ به این پرسش باید گفت صله رحم با هدف برقرار پیوندی عاطفی و ارتباط قوی بین خویشاوندان شناخته می‌شود که می‌تواند به شیوه‌های مختلفی انجام شود.

شیوه های انجام صله رحم چیست؟

حال در پاسخ به اینکه منظور از صله ارحام چیست؟ باید گفت این عمل می‌تواند در حالت‌های مختلفی انجام شود که عبارتند از:

 

  • کمک جانی: شما می‌توانید در زمانی که یکی از بستگان شما در خطر باشد، تا حد جان خود در کنار او ایستاده و از خویشاوندان خود دفاع کنید. این کار بایستی در چهارچوب موقعیت و قوانین و معیارهای اسلامی و مکتبی، به صورت دفاع انجام شده و می‌تواند ضرر را از شما برطرف کند.
  • کمک مالی: یکی دیگر از موادی که می‌توان در این قسمت بیان کرد، کمک‌های مالی هستند که این روزها نمونه‌های آن را به حد بسیاری مشاهده می‌کنید. رسیدگی مالی می‌تواند از نمونه‌های صله رحم باشد.
  • کمک فکری: کمک فکری و یا به اصطلاحی دیگر، مشورت می‌تواند یکی دیگر از پاسخ‌های مهم در سوال انواع صله رحم چیست باشد.
  • ترک آزار: شاید جالب باشد اما یکی از نمونه‌هایی که می‌توان آن را به عنوان یک شیوه انجام صله رحم درنظر گرفت، ترک آزار و اذیت خویشاوندان است. این کار می‌تواند به صورت‌های مختلفی اعم از ترک زخم زبان، غیبت، شماتت، عدم دخالت، عیبجویی نکردن، شماتت آنان و غیره انجام شود.
  • کمک عاطفی: بدون شک همه ما شرایط غم و شادی مختلفی را در طول زندگی خود تجربه می‌کنیم که سبب می‌شود تا به کمک‌های عاطفی نیاز داشته باشیم. در این حالت است که شما می‌توانید از کمک عاطفی برای رفع نیاز به توجه و محبت استفاده کنید.

اهمیت صله رحم در دین اسلام

در ادامه بررسی این سوال که منظور از صله ارحام چیست؟ حال بایستی به اهمیت و هدف آن بپردازیم که به شرح زیر می‌باشد. اهمیت صله رحم در قرآن و روایات به صورت‌های متعددی ستایش و ذکر شده است که برخی از آنها عبارتند از:

  • قرآن کریم: « و اتَّقوا اللهَ الَّذی تَسائَلونَ بِهِ و الاَرحامَ انَّ اللهَ کانَ عَلیکمْ رَقیباً »: از خدایی بترسید که به خاطر او درخواست می‌کنید. همچنین در رابطه با ارحام کوتاهی نکرده که همانا خداوند مراقب شما است.
  • رسول خدا (ص): به آنان که حاضرند و آنان که تا غایبن و به تمامی مردان و زنانی که تا روز قیامت به دنیا خواهند آمد، سفارش می‌کنم صله رحم نمایید. هرچند که پیمون مسیر آن یک سال زمان ببرد. چراکه انجام آن از مسائل مهم دین است.
  • امیر المومنین: خویشان خود گرامی بدار که آنان همانند بال و پر تو هستند. تو می‌توانی با آنان پرواز کنی و به ایشان باز می‌گردی. آنها یاور تو هستند و با آنها به دشمن حمله می‌کنی.

مزایای صله رحم چیست؟

حال ممکن است با پاسخ به این پرسش که صله رحم چیست؟ به این سوال برخورد کنید که مزیت این کار چه چیزی است و چرا باید آن را انجام دهیم؟ در این رابطه می‌توان به چند مورد اشاره کرد که عبارتند از:

  • طول عمر: یکی از مواردی که می‌تواند از نظر ائمه از جمله امام رضا (ع) منجر به افزایش عمر شود، همین صله رحم است. خداوند چه بسا برای فردی که ۳ سال از عمرش باقی مانده باشد، آن را به واسطه صله رحم به ۳۰ سال می‌رساند. روایتی مشابه همچنین از سوی رسول اکرم نیز ذکر شده است.
  • فراوانی روزی: مورد دیگری که می‌تواند در پاسخ به اینکه مزایای صله رحم چیست؟ بیان کرد اینکه این کار می‌تواند منجر به روزی شود. این گفته از امام سجاد (ع) است. واضح است که صله رحم می‌تواند روابط بین انسان‌ها را بیشتر کند و این باعث می‌شود آنها بتوانند از ایده‌ها و کمک‌های هم بهره مند شده و موجب افزایش رزق و درآمد همدیگر شوند.
  • پاکی اعمال و دفع بلا: از نظر امام باقر (ع)، رسیدگی به خویشان می‌تواند منجر به پاک شدن اعمال و نیز دور ساختن بلا و مصبیت‌ها شود.

در ادامه همچنین می‌توان به آسانی حساب در روز قیامت، جلوگیری از مرگ بد، آبادی شهر‌ها نیز اشاره کرد.

 

 

منظور از صله ارحام چیست مطالعات نهم

منظور از صله ارحام چیست مطالعات نهم؟ در این خصوص باید به درس ۲۰ از مطالعات اجتماعی کلاس نهم مراجعه کنید که سوال و تعریف آن به شرح زیر است:

  • صله ارحام به چه معناست؟
  1. دوست داشتن آشنایان و رفیقان
  2. کمک کردن به دوستان و همکاران
  3. خبر دشتن از همکاران
  4. دیدار نمودن با خویشاوندان و نزدیکان (گزینه صحیح)
  • واژه صله و ارحام به ترتیب به چه معناهایی هستند؟
  1. پیوستگی – خویشاوندان و نزدیکان (گزینه صحیح)
  2. ازدواج – خویشاوندان و نزدیکان
  3. پدر و مادر – دیدار کردن
  4. دیدار کردن – پدر و مادر

سوالات مرتبط با صله رحم مطالعات اجتماعی درس نهم

از جمله نمونه سوالات صله رحم چیست؟ برای کلاس نهم درس مطالعات اجتماعی همچنین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • منظور از خانواده متعادل چیست: به خانواده‌ای که بتواند وظایف خود را به خوبی و در زمان مناسب انجام دهد، گفته می‌شود.
  • انتخاب همسر چه نتیجه‌ای خواهد داشت: در این خصوص باید گفت این کار می‌تواند موجب آرامش و سازگاری در خانواده شما شود.
  • اولین گام در تشکیل خانواده متعادل و سالم چیست: در این خصوص می‌توان گفت دقت در انتخاب همسر می‌تواند یک گام مهم باشد.
  • اثرات زیان بار عدم انجام وظایف خانواده چیست: در این خصوص می‌توان گفت اثر انجام چنین واقعه‌ای منجر می‌شود تا نهادهای جامعه دچار مشکل شده و آسیب به تمام نقاط آن جامعه سرایت کند.

تنها نکته‌ای که لازم است در انتهای این مقاله راجع به اینکه منظور از صله ارحام چیست مطالعات نهم توجه کنید، این است که صله رحم در اسلام واجب بوده و ترک آن یک فعل حرام و گناه بزرگ است.

آی آر جوان

 

 


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : رپورتاژ آگهی
ارسال دیدگاه

بازی انفجار سایت بت اسپات